13 TIPSENA SOM INGEN TÄNKER PÅ MEN SOM ALLA BEHÖVER I SKOLAN
 Annteckna dina egna tips i ett dokument eller på ett papper på så sätt kan du, när du känner att din studietekning inte fungerar längre, gå tillbaka till det här dokumentet och läsa vilka tips som fungerar för just dig personligen.

Fylla på med rätt energi är extremt viktigt när man exempelvis har dyslexi som är en diagnos som gör att jag tappar tålamodet, intresset och blir okoncentrerade (vilket jag inte kan rå för). Rätt energi för mig är inte att äta bars vars förpackning säger att det är inget socker i trots att det ändå är det plus att äter du en bar med socker i så kommer du bli mer trött än du var innan eftersom att sockret får ditt blodsocker att gå upp jättefort och gå ner jättefort vilket gör dig tröttare, läst, godis, kakos och så vidare. Istället kan man äta en frukt eller så kan du äta en macka, maträtt med mera.
 Plugga i en bra miljö som fungerar för dig, det behöver nödvänditvis inte vara ett ställe som du ofta brukar vara på. Jag kan ibland gå till ett bibliotek för att plugga ostört, det är en miljö som jag inte så ofta besöker vilket inte gör mig överdrivet bekväm och på så sätt 'slappar jag inte av för mycket' och tänker på annat. 
Ömsom inse vilka dagar som det fungerar att plugga ömson inse vilka dagar som inte fungerar att plugga på. Det här är en punkt som jag tycker är extremt viktig men som ändå inte så många tänker på. Bestämm vilka dagar i veckan du ska plugga (behöver inte vara heladagen, skriver om det längre ner)
Effektivisera allting så mycket det bara går som exempel kan du läsa boken på bussen, göra klart läxan vid busshållplatsen eller varför inte läsa igenom vad nästa sak är som ni ska göra i skolan? Få ihop din vardag och aktiviter så bra det bara går utifrån dig och dina förutsättningar. 
Ligg alltid steget före alla andra vilket du kan göra genom att läsa uppgiften innan lektionens start, arbeta när du ska arbeta plus lite till. Jag kan säga att jag vet inte hur många gånger förra terminen som jag arbetade ytterligare mer med uppgifter. Sitt kvar på rasten och fortsätt (ifall du får det för läraren!) med uppgiften. 
Räkna ut hur mycket du behöver höja dig i ämnena för att du ska komma in på det gymnaiset som du vill komma in på. Titta på ditt meritvärde och sedan på antagnings poänget. Ta gymnaisets antagningspoäng och subbtrahera med ditt meritvärde och se hur mycket du har kvar som minum för att komma in där. Sedan kan du gå in på Gymnasium.se här på länken och där kan du se hur mycket varje betyg är värt och på så sätt bestämma vilket ämne du ska sikta på att få betyg i. Försök att höja dig i de ämnena som du har lättats för. 

Fråga läraren personligen vad som krävs för att du ska få det betyget du vill. Om du känner att du gör allt rätt och får ingen feedback på ditt arbete fråga då din lärare vad du kan göra för att bli bättre, hur, varför med mera. På så sätt visar du engamang och din lärare får upp ögonen för dig och förstår att du vill förstå och få ett högre betyg och då blir läraren mer intresserad av att ge dig ett högre betyg än att du säger "ush vad jag hatar det här", "kan vi inte få sluta tidigare?", "varför läser vi ens om...?"- då blir läraren omotiverad till att ge dig ett högre betyg. 
Lös 50% av problemet själv alltid. Istället för att säga "jag kan inte göra matteprovet på Måndag" så kan du säga "jag kommer inte tyvärr kunna göra matteprovet på måndag men går det bra ifall jag gör det på tisdag?". Du ska alltid komma med en lösning! Du ska inte behöva be läraren att göra det när personen har massor av annat att göra. 
Visa ditt engamang genom att gå på studiehjälp eller läxhjälp (ifall ni har det) efter/inan skolan. (Den här punkten liknar lite en punkt ovan). Men du ska visa ditt engamang för läraren och ämnet och spendera extra timmar och sekunder i skolan när du egentligen inte behöver det och på så sätt blir lärare igen intresserad och ser att du verkligen vill det här.
 
Lämna in allting I TID är jätteviktgt och en sak som jättemånga elver missbedömer. Din lärare behöver sätta undan tid för att du har 'glömt' attt lämna in uppgiften och då visar du att du inte har något intresse för ämnet och tyckte att det inte var tillräckligt viktigt för dig (vilket gör att din lärare känner ännu mer att hon/han inte tycker du borde få ett högre betyg) 
Välj hur länge du vill plugga utifrån dig själv. Jag klarar inte av att sitta plugga ett ämne i en-två timmar i sträck istället kör jag som intervaller där jag pluggar i 10-15-20minuter (beroende på vad jag pluggar och hur jag pluggar) och sen har jag paus i 5-10-15minuter och om igen tills jag känner mig färdig. 

Hur du ska plugga är en sak som du måste gå tillbaka till dig själv och tänka, vad fungerar bäst för dig? hur ska jag plugga? Lyssna, läsa eller praktiskt? Iflall jag ska ha glosstest då gör jag som små flashcards som det heter, små lappar där jag på ena sidan skriver exempelvis ordet car i en färg plus en ritad bil brevid ordet och på andra sidan skriver jag översättningen alltså bil. Och på ett annat kort skriver jag Sweden med en färg (hela tiden olika färger/flashcards) och en ritad bild på hur sverige ser ut på kartan eller landets flagga och på andra sidan skriver jag översättningen sverige. Om jag ska läsa en text och svara på frågor då gör jag tväremot som alla lärare säger att man ska göra. Jag läser frågorna och tar första frågan och letar efter svaret på i texten på så sätt går det snabbare för mig än ifall jag ska sitta och läsa/lyssna på en text med min dyslexi.  
Powered by Jasper Roberts - Blog